کتاب نظریه اقتصاد خرد اثر گریگوری منکیو ترجمه دکتر حمیدرضا ارباب
کتاب نظریه اقتصاد خرد ویرایش سوم کتاب اصول اقتصاد خرد (Principles of Microeconomics) گریگوری منکیو است. این کتاب دومین جلد از مجموعهای ۴ جلدی است که جلد نخست آن با نام مبانی علم اقتصاد، منتشر شده است. کتاب نظریه اقتصاد خرد ۱۴ فصل مشترک با کتاب پیشین دارد؛ امّا در کتاب حاضر ۸ فصل جدید را ملاحظه میکنید که شامل طراحی نظام مالیاتی، بازارهای انحصار چندجانبه، بازارهای رقابت انحصاری، بازار عوامل تولید، درامدها و تبعیض، نابرابری درامد و فقر، نظریه انتخاب مصرفکننده و مرزهای دانش اقتصاد خرد است. این کتاب برای دانشجویان رشتههای اقتصاد، مدیریت، حسابداری و سایر رشتههای علوم انسانی که باید واحدهای درسی اقتصاد خرد، اصول علم اقتصاد (۱) و یا مبانی علم اقتصاد را بگذرانند قابل استفاده است. موضوع اکثر فصول این کتاب جزء مباحث اصلی درس اقتصاد خرد است.
بخشی از مقدمه کتاب نظریه اقتصاد خرد
قصد من از تالیف این کتاب پاسخ به پرسشهایی است که خود به عنوان یک دانشجو در اولین درس اقتصاد با آن روبهرو بودهام. اقتصاد موضوعی است که حتی داشتن اطلاعات اندکی درباره آن میتواند مفید باشد. اقتصاددانان از روش مشابهی برای مشاهده جهان استفاده میکنند. چیزی بیش از آنچه ما در یک یا دو ترم درباره اقتصاد یاد میگیریم. هدف من در کتاب نظریه اقتصاد کلان انتقال این روش تفکر به خوانندگان و متقاعد کردن آنان است که اقتصاد ذهن و فکر ما را نسبت به جهان اطراف روشن میکند.
به شدت اعتقاد دارم که همه باید به مطالعه ابزارها و روشهای پیشنهادی علم اقتصاد بپردازند. یک هدف این آموزش عمومی افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به جهان اطراف و تبدیل آنها به یک شهروند بهتر است. مطالعه اقتصاد مانند سایر حوزهها به این هدف کمک میکند.
سرفصل مطالب کتاب نظریه اقتصاد خرد
بخش اول: مقدمه
فصل ۱: ده اصل اقتصادی
فصل ۲: چگونه مانند یک اقتصاددان بیندیشیم
پیوست فصل ۲: مروری بر نمودارهای ضروری
فصل ۳: وابستگی متقابل و منافع ناشی از تجارت
بخش دوم: عرضه و تقاضا: بازارها چگونه کار میکنند
فصل ۴: نیروهای بازار، عرضه و تقاضا
فصل ۵: کشش و کاربردهای آن
فصل ۶: عرضه، تقاضا، سیاستهای دولت
بخش سوم: عرضه و تقاضا: بازارها و رفاه
فصل ۷: مصرف کنندگان، تولید کنندگان و کاراریی بازارها
فصل ۸: کاربردهای عرضه و تقاضا: هزینههای وضع مالیات
فصل ۹: کاربردهای عرضه و تقاضا: تجارت بینالملل
بخش چهارم: اقتصاد بخش عمومی
فصل ۱۰: آثار جانبی فعالیتهای اقتصادی
فصل ۱۱: کالاهای عمومی و منابع مشترک
فصل ۱۲: طرح نظام مالیاتی
بخش پنجم: رفتار بنگاه و سازمان صنعتی
فصل ۱۳: هزینههای تولید
فصل ۱۴: بنگاهها در بازارهای رقابتی
فصل ۱۵: انحصار
فصل ۱۶: انحصار چند جانبه
فصل ۱۷: رقابت انحصاری
بخش ششم: اقتصاد بازار نیروی کار
فصل ۱۸: بازار عوامل تولید
فصل ۱۹: درامد و تبعیض
فصل ۲۰: نابرابری درامد و فقر
بخش هفتم: موضوعاتی برای مطالعه بیشتر
فصل ۲۱: نظریه انتخاب مصرفکننده
فصل ۲۲: تازهترین یافتههای اقتصاد خرد
فرهنگ اصطلاحات
مشخصات کتاب
نویسنده: گریگوری منکیو
مترجم: دکتر حمیدرضا ارباب
تعداد صفحات: ۶۱۵
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ: نهم، ۱۴۰۰
شابک: ۹۷۸۹۶۴۱۸۵۰۲۱۲
قیمت: ۳۸۰ هزار تومان
ناشر: نشر نی
نقد و بررسیها0
هنوز بررسیای ثبت نشده است.